post image

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Sikora-Nowakowska, specjalista z zakresu prawa pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach.

 

Od kilku miesięcy nie dostajemy pensji w terminie, który zawsze był przestrzegany i ustalony w zakładzie na siódmy dzień następnego miesiąca. Pracodawca płaci kilka dni po ustalonym terminie – różnie 10, 15 a nawet 20 za poprzedni miesiąc, tłumacząc, że to opóźnienie z winy banku. Dla mnie to problem, bo nie mam czym regulować płatności i muszę płacić odsetki.

Jednym z najważniejszych obowiązków pracodawcy względem pracownika jest wypłacenie wynagrodzenia w całości, w przewidzianym terminie, miejscu i czasie (art. 86 § 1 Kodeksu pracy). W omawianej sytuacji pracodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenie nie później niż do siódmego dnia następnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni. Jeśli dokonuje wypłaty w formie bezgotówkowej, przelewem na konto bankowe, powinien zrobić to z takim wyprzedzeniem, aby pracownik mógł dysponować pieniędzmi w dniu, który ustalono jako dzień wypłaty.

Oznacza to, że jeśli strony ustaliły, że wynagrodzenie będzie wypłacane za pośrednictwem banku, bierze się pod uwagę termin, w którym wynagrodzenie znalazło się na koncie bankowym pracownika, a nie datę wydania przez pracodawcę polecenia przelewu. Biorąc pod uwagę powyższe, wynagrodzenie powinno być na koncie pracownika najpóźniej siódmego dnia każdego miesiąca.

Ponadto zgodnie z art. 85 § 3 Kodeksu pracy: "Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest wolny od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym." Jednocześnie należy podkreślić, że sprawa regularnego opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia może być przedmiotem postępowania kontrolnego Państwowej Inspekcji Pracy. Celem zainicjowania takiej kontroli należy złożyć wniosek o jej przeprowadzenie.

Wniosek taki może pan przesłać do inspektoratu poprzez pocztę elektroniczną na adres: kancelaria@katowice.pip.gov.pl, zwykłą pocztą na adres: Państwowa Inspekcja Pracy, Okręgowy Inspektorat Pracy w Katowicach, ul. Graniczna 29, 40-017 Katowice, jak również złożyć osobiście w biurze podawczym siedziby Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach.

Wniosek powinien zawierać nazwę i adres pracodawcy, a także wskazywać uchybienia, jakich pracodawca się dopuszcza. Ponadto powinien być podpisany ze wskazaniem adresu osoby składającej pismo. Podkreślić należy jednak, że w trakcie kontroli, zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 roku o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr89, poz. 589): "pracownicy wykonujący czynności kontrolne są obowiązani do nieujawniania informacji, że kontrola jest następstwem skargi, chyba że zgłaszający skargę wyrazi na to pisemną zgodę".

 

Masz pytanie do PIP? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj Komentarz

Twoj adres e-mail nie będzie opublikowany.