Archiwum / Wiadukt zostanie zbudowany nad torowiskiem w ciągu ulicy Dworcowej.
Archiwum / Wiadukt zostanie zbudowany nad torowiskiem w ciągu ulicy Dworcowej.

Lokalna ulica Dworcowa stała się w ostatnich latach jedną ze strategicznych dróg w mieście. Krzyżuje się z nią bowiem obwiednia północna, która łączy Żory z autostradą A1, wiślanką oraz drogą wojewódzką w kierunku Pszczyny. 

Po zmodernizowaniu przez Polskie Koleje Państwowe PLK SA torowiska miało być tylko szybciej i przyjemniej. Tymczasem wspomniany węzeł drogowy to dla kierowców droga przez mękę, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie dość, że wzrósł ruch samochodowy, to jeszcze przejazd blokują opadające często i na długo szlabany w rejonie przebudowanego przejazdu kolejowego.  

Pomysł był od dawna. Pierwotnie chcieliśmy wybudować przejazd i przejście dla pieszych pod torami, przesunięte w kierunku dworca kolejowego. Nie da się jednak tego zrobić z powodów technicznych i finansowych – mówi Adrian Lubszczyk, kierownik biura promocji, kultury i sportu urzędu miasta.

Jak dodaje, w tamtym czasie optymalnym rozwiązaniem była modernizacja torowiska. Przejazd jest nowoczesny, równy jak stół, ale stanowi „wąskie gardło” dla ruchu samochodowego. Dlatego pojawił się projekt zbudowania wiaduktu nad torami z szosą i chodnikiem dla pieszych. Do jego realizacji prą same PKP, tym bardziej, że pociągi będą jeździły z coraz większą prędkością. Budowa jak największej liczby przejazdów bezkolizyjnych ma służyć bezpieczeństwu.

- Chcemy wykonać ten wiadukt w systemie „projektuj i buduj”. Na stronie urzędu http://http://bip.zory.pl/?c=21316 ogłosiliśmy już przetarg, gdzie można znaleźć szczegóły planowanej inwestycji – zaznacza Lubszczyk.  

Inwestor, czyli ratusz opracował program funkcjonalno - użytkowy oraz koncepcję wstępną przedsięwzięcia, które zakłada budowę wiaduktu nad torami kolejowymi z przebudową układu dróg Dworcowej, Fabrycznej, Mikołowskiej, Leśnej i połączenia ich rondem. Wiąże się to również z likwidację zmodernizowanego niedawno przejazdu kolejowego.

W budżecie miasta zabezpieczono na rzeczoną inwestycję już 12 700 000 zł, zaplanowaną jednak do realizacji wspólnie z PKP na podstawie zawartego porozumienia. Koleje mają wyłożyć na przedsięwzięcie taką samą kwotę. Całkowity koszt wyniesie zatem 25,4 mln zł.

Komentarze

Dodaj komentarz