Zdjęcie: AWF Katowice
Zdjęcie: AWF Katowice

8 maja o godzinie 10 na tak zwanej Ślepej Uldze w Raciborzu tuż obok Zbiornika Racibórz Dolny zaplanowano uroczystą inaugurację rejsu jednostki ECO AWF. 

Jednostka ECO AWF ma niezwykłą historię - jest to bowiem zmodernizowana szalupa ratunkowa  wcześniej eksploatowana na zbudowanym w 1981 r. rosyjskim zbiornikowcu Che Guevara. Podczas czteromiesięcznego rejsu badacze ocenią przygotowanie szlaków wodnych do ekoturystyki, zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne otoczenia szlaków wodnych, jakość obsługi oraz poziom bezpieczeństwa wodnego ruchu turystycznego na trasie rejsu. Przeprowadzą też analizę infrastruktury związanej z gospodarowaniem odpadów komunalnych i skontrolują jakość powietrza, wody i osadów oraz czystość trasy, m.in. dzikie wysypiska.

Celem projektu jest promowanie zdrowego stylu życia, zrównoważonego rozwoju, a także turystyki ekologicznej w Krainie Górnej Odry - najmłodszej marce turystycznej.
 
Jest to otwarty projekt popularnonaukowy prowadzony przez Akademię Wychowania Fizycznego w Katowicach z okazji 50-lecia istnienia uczelni.

- W 2018 roku na Wydziale Zarządzania Sportem i Turystyką rozpoczęliśmy projekt polegający na opracowaniu modelu, a następnie wykonaniu nietypowej jednostki pływającej. Wychodząc naprzeciw postępującemu rozwojowi w zakresie elektromobilności oraz promując ekologiczne rozwiązania w turystyce wodnej w projektowanym jachcie zdecydowano się na zabudowanie jako głównego napędu silnika elektrycznego (indukcyjnego, asynchronicznego). Prace koncepcyjne wraz z budową prototypu trwały około 18 miesięcy. W lipcu 2020 roku jacht został zwodowany i poddany testom nautycznym. Nietypowy design i widoczne oznaczenia naszej uczelni z dopełnieniem ECO oraz logo 50-lecia AWF Katowice wzbudzały olbrzymie zainteresowanie podczas pierwszych prób jachtu na Mazurach. Jego nowatorski charakter, w tym szczególne parametry i atrybuty wielokrotnie inicjowały dyskusje nad uwarunkowaniami stosowania napędu elektrycznego na jednostkach pływających. Prowadzone podczas testów badania w warunkach rzeczywistych wykazały zasadność zastosowania napędu elektrycznego do tego typu konstrukcji - słyszymy na uczelni.

Komentarze

Dodaj komentarz