Dominik Gajda / Archiwum.
Dominik Gajda / Archiwum.

Z badań przeprowadzonych przez UKE wynika, że ponad 90% populacji naszego kraju używa telefonów komórkowych, ponad 60% korzysta z nich przez kilka godzin każdego dnia, a dla więcej niż 70% sięganie do zasobów internetu odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego. To były badania przeprowadzone w 2019 roku i można domniemywać, że z powodu pandemii wskaźniki te jeszcze bardziej wzrosły.

Przywiązanie do smartfonów jest nie tylko groźne z powodu możliwości chorobliwego uzależnienia, ale stanowi również realne zagrożenie na drodze. Ekran smartfona tak mocno przykuwa uwagę, że jego użytkownik nie widzi niczego wokół. I to z tego powodu pojawił się nowy przepis zakazujący korzystania z tego typu urządzeń podczas przechodzenia przez jezdnię czy torowisko. Brak skupienia uwagi i koncentracji na tym, co dzieje się na drodze jest zgubny i bardzo często tragiczny w skutkach. Pieszy jest najmniej chronionym uczestnikiem ruchu drogowego i ma to swoje odzwierciedlenie w tragicznych statystykach.

Od początku 2019 r. na drogach województwa śląskiego w ponad 3300 zdarzeniach zginęły 142 osoby, a 1639 zostało rannych - średnio mamy 2 ofiary wypadków każdego dnia.

W co 12 ginie człowiek, a w co 2 zdarzeniu z udziałem pieszego notuje się osobę ranną lub zabitą. Sprawcą ponad 25% wypadków z udziałem pieszego jest właśnie on sam. Paradoksalnie na przejściach i torowiskach nie jest wcale lepiej. Niemal 60% zdarzeń w tych miejscach kończy się obrażeniami (882 przypadki) lub śmiercią (54) uczestniczącej w nim osoby. Z przytoczonych danych wynika, że przepisy dyscyplinujące pieszych musiały się pojawić.

Każde zdarzenie na drodze jest sumą różnych elementów i czynników. Czasem o dramatycznych skutkach decyduje drobiazg, czy błąd popełniony po drodze. Nic nie zastąpi uwagi i koncentracji, która jest nieodzowna, gdyż na ulicy wszystko dzieje się bardzo szybko. Musimy pamiętać, że żaden pojazd nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu. Bądźmy więc uważni i ostrożni na drodze.

 

Jakie zmiany zostały wprowadzone?

W celu zwiększenia ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych ustawodawca doprecyzował przepisy dotyczące zachowania się kierujących pojazdami, zobowiązując ich do obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy na to przejście wchodzą.

Kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany:

  • zachować szczególną ostrożność,
  • zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Nowe regulacje nie zwalniają również pieszego z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz korzystania z przejścia dla pieszych. W dalszym ciągu zabrania się także pieszemu wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych.

Bardzo ważną zmianą dla pieszego jest zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do  ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA OBSZARZE ZABUDOWANYM

Kolejną zmianą jest zrównanie dopuszczalnej prędkości pojazdu lub zespołu pojazdów przez całą dobę na obszarze zabudowanym do 50 km/h.

MINIMALNY ODSTĘP MIĘDZY POJAZDAMI

Na autostradach i drogach ekspresowych kierujący pojazdem obowiązany jest zachować minimalny odstęp od poprzedzającego go - na tym samym pasie ruchu - pojazdu.

Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym się poruszamy, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Na przykład przy prędkości 100 km/h odstęp nie może być mniejszy niż 50 m.

 

źródło: Policja.pl

Komentarze

  • Inspektor Krew na rekach uchwalających takie prawo 02 czerwca 2021 08:58Krew na rekach uchwalających takie prawo. Nie po to kazali oświetlać pojazdy aby potem z pierwszeństwem wpuszczać na jezdnie w nieprzystosowanej infrastrukturze, w szarych ubraniach, w zlej pogodzie ,nieoświetlonych pieszych. To nie kierowcy będą winni tych tragedii. Nigdy więcej nie zagłosuje na PiS.

Dodaj komentarz