UM Rybnik Umożliwienie w Rybniku jazdy w obu kierunkach dla rowerzysty jest kluczowym elementem polityki rowerowej 
UM Rybnik Umożliwienie w Rybniku jazdy w obu kierunkach dla rowerzysty jest kluczowym elementem polityki rowerowej 

- Uprzedzając pytania: nie, wprowadzone na Andersa i Obrońców Pokoju rozwiązanie nie zmniejszyło ilości miejsc parkingowych – zastrzega Łukasz Karbowiński, rybnicki Oficer Rowerowy. - Czerwona nawierzchnia wlotów i wylotów jest malowana w miejscu gdzie nie można było i nie można również i teraz parkować, ponieważ zabrania tego prawo. Ograniczona widoczność na skrzyżowaniu przez parkujące w jego obrębie pojazdy to częsty powód kolizji i wypadków – dodaje. 

Jak przypomina Oficer Rowerowy, umożliwienie jazdy w obu kierunkach dla rowerzysty jest kluczowym elementem polityki rowerowej: 

- Wyobraźcie sobie sytuację, w której mieszkacie na ulicy jednokierunkowej, a chcecie poruszać się w kierunku innym niż obowiązujący ruch samochodowy - pewnie znaczna większość złamie przepisy i pojedzie rowerem pod prąd lub po chodniku żeby dystans do pokonania był możliwie najkrótszy... nie pochwalam, ale niestety takie są realia – mówi Ł. Karbowiński. -  Rower jest napędzany siłą mięśni i każde wydłużenie drogi do pokonania zmniejsza zasięg. 

Dlatego też lepiej, żeby prawo chroniło rowerzystę w takiej sytuacji, a kierującemu pojazdem oznakowanie pionowe i poziome dawało jasny sygnał, że w tym miejscu może pojawić się rower. Kilka słów o takim rozwiązaniu:

Kontakt wzrokowy rowerzysty i kierującego pojazdem z naprzeciwka pozwala dostosować się obu uczestnikom ruchu do sytuacji na drodze. Badania niemieckie wskazują, że ruch rowerowy „pod prąd” jest bezpieczniejszy niż „z prądem”. Jazda pod prąd ulicą o niewielkich prędkościach pozwala ominąć ulice i skrzyżowania niebezpieczne dla rowerzystów, co znacznie poprawia bezpieczeństwo
Kontraruch i kontrapas to rozwiązanie komunikacyjne pozwalające w sposób legalny pokonać trasę w najkrótszy możliwy sposób. 

Niektórym takie rozwiązania wydają się niebezpieczne, ale żadne statystyki tego nie potwierdzają. Miasta, które powszechnie wprowadzają takie rozwiązania nie odnotowały zwiększonej ilości zdarzeń - mało tego większość zauważyła poprawę w tej kwestii. 

Kontraruch jest powszechnie stosowany np. w Niemczech, Holandii czy Francji ,a w tej ostatniej istnieje nawet obowiązek stosowania takiego rozwiązania na drogach przez zarządców dróg jako domyślnego.

Pamiętajmy jednak, że należy bezwzględnie stosować się do ogólnych zasad ruchu drogowego oraz zachować ostrożność kiedy poruszamy się w ruchu ogólnym - zarówno będąc rowerzystom jak i kierującym samochodem.

Więcej na temat rybnickiej polityki rowerowej na facebookowym profilu Oficer Rowerowy Rybnik.

Komentarze

Dodaj komentarz