Aktualnie poza Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym, teren Czerwionki-Leszczyn obsługiwany jest przez dwóch organizatorów transportu (Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku - linia 18, 19, N4 oraz Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach - linia 194 i 195). Jak wynika z danych finansowych, corocznie w budżecie gmina zabezpiecza na komunikację kwotę ponad 5 mln złotych.
Jak informowaliśmy kilka dni temu, w ramach reorganizacji zostaną wprowadzone nowe numery linii autobusowych MZK Jastrzębie (od 301 do 306). Zmienione zostaną także trasy przejazdu.
194 zniknie z Czerwionki-Leszczyn
Dziś niestety potwierdziły się także obawy mieszkańców. Jak informuje gmina, największą zmianą będzie zastąpienie linii 194 i 195 nowymi liniami MZK Jastrzębie, którymi pasażerowie dojadą tylko do centrum przesiadkowego w Szczygłowicach.
- Zaznaczamy, że nowa linia będzie biegła po dokładnym śladzie linii 194 aż do Centrum Przesiadkowego w Szczygłowicach. Szczegółowe informacje dotyczące tej linii ukażą się na stronie MZK w najbliższym terminie. Podejmuje się starania, aby czas oczekiwania na przesiadki w celu kontynuowania podróży wynosił nie więcej niż 10 minut. Główny nacisk kładzie się na dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb młodzieży uczęszczającej do szkół - podkreśla Hanna Piórecka-Nowak.
To oznacza, że aby dostać się do Knurowa lub do Gliwic, trzeba będzie skorzystać z przesiadki w Szczygłowicach. Dla pasażerów to zarówno wydłużony czas jak i konieczność zakupu biletu, o ile MZK Jastrzębie i ZTM Katowice nie podejmą w tej sprawie wspólnych działań. O to zapytaliśmy w ZTM i czekamy na informację w tej sprawie.
- Reorganizacja ma zaspokoić potrzeby mieszkańców, którzy od lat domagali się bezpośredniego dojazdu z Książenic do Czerwionki, z Palowic do Bełku czy z Bełku do Rybnika - słyszymy w urzędzie.
Nowe linie MZK Jastrzębie
Poznaliśmy także wstępny zarys nowego rozkładu jazdy MZK Jastrzębie, który ma obowiązywać od stycznia 2022 roku, na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. Znikną dotychczasowe oznaczenia linii (od 309 do 313), a pojawią się linie o numerach od 301 do 306. Nowością jest także połączenie pomiędzy Żorami i Rybnikiem przez Stanowice, Bełk, Palowice i Szczejkowice (linia 306). Autobusy MZK będą również obsługiwać Książenice i Centrum Przesiadkowe w Szczygłowicach (linie 302 i 303), skąd linią 302 będzie można dojechać do Rybnika. Szczegóły:
- Linia 301: Rybnik Orzepowice Borki - Dębieńsko Las, z wariantem od przystanku Ornontowice Centrum. Trasa powrotna: Dębieńsko Las - Rybnik Orzepowice Borki, z wariantem do przystanku Ornontowice Centrum.
- Linia 302: Rybnik Dworzec Autobusowy - Leszczyny Czereśniowa (trasą przez: Stanowice, Czerwionkę, Czuchów, Szczygłowice, Książenice i Kamień). Trasa powrotna: Leszczyny Czereśniowa - Rybnik Dworzec Autobusowy (trasą przez: Kamień, Książenice, Szczygłowice, Czuchów, Czerwionkę, Stanowice), z wariantem do przystanku KWK Dębieńsko.
- Linia 303: Szczygłowice Centrum Przesiadkowe - KWK Dębieńsko (trasą przez: Książenice, Kamień, Leszczyny, Stanowice, Czerwionkę). Trasa powrotna: KWK Dębieńsko - Szczygłowice Centrum Przesiadkowe (trasą przez: Czerwionkę, Stanowice, Leszczyny, Kamień, Książenice).
- Linia 304: Leszczyny Czereśniowa - Bełk Pętla (trasą przez: Malenie, Czuchów, Dębieńsko, Czerwionkę, Stanowice, z wariantem do przystanku Ornontowice Centrum). Trasa powrotna: Bełk Pętla - Leszczyny Czereśniowa (trasą przez: Stanowice, Czerwionkę, Dębieńsko, Czuchów, Malenie, z wariantem od przystanku Ornontowice Centrum).
- Linia 305: Żory Centrum Przesiadkowe - KWK Dębieńsko (trasą przez: Szczejkowice, Palowice, Bełk, Stanowice, Czerwionkę). Trasa powrotna: KWK Dębieńsko - Żory Centrum Przesiadkowe (trasą przez: Czerwionkę, Stanowice, Bełk, Palowice, Szczejkowice).
- Linia 306: Rybnik Śródmieście Chrobrego - Żory Centrum Przesiadkowe (trasą przez: Przegędzę, Stanowice, Bełk, Palowice, Szczejkowice). Trasa powrotna: Żory Centrum Przesiadkowe - Rybnik Śródmieście Chrobrego (trasą przez: Szczejkowice, Palowice, Bełk, Stanowice, Przegędzę).
Na stronie MZK Jastrzębie znajdziemy proponowane godziny odjazdów autobusów.
Trwają konsultacje
Do niedzieli 21 listopada trwają konsultacje, w trakcie których pasażerowie będą mogli składać swoje uwagi i wnioski do proponowanego rozkładu jazdy. Ten można znaleźć na stronie: www.e-biletmzkjastrzebie.com:8081. Wszelkie uwagi można zgłaszać przez formularz kontaktowy, dostępny na stronie MZK. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku. Wówczas rozpocznie się drugi etap konsultacji, a ostateczny kształt rozkładu jazdy będzie znany prawdopodobnie w lutym.
Sprawa nowego rozkładu, cięć trasy linii 194 i likwidacji linii 195 wzbudza spore emocje, zarówno wśród mieszkańców Knurowa jak i Czerwionki-Leszczyn.
- Pomijając najistotniejszy fakt ograniczenia bezpośrednich połączeń z Gliwic do Leszczyn pozwolimy sobie na komentarz na temat proponowanych połączeń do Rybnika. W naszej ocenie zaproponowane połączenie nie jest optymalne. Dlaczego? Przede wszystkim nie jest ono z Knurowa, a tylko ze Szczygłowic. Propozycja jazdy autobusem od Szczygłowic do centrum Rybnika w 42 minuty jest niestety zbyt długa. Dawniej PKS w Rybniku jechał z centrum Knurowa do Rybnika 45 minut. W tym przypadku czas jest zbliżony ale od Szczygłowic, dojazd do Szczygłowic + czas na ewentualną przesiadkę to dodatkowe 30 minut. Czy 112 minut jazdy z (niepewną) przesiadką zachęci mieszkańców Knurowa do skorzystania z oferty MZK Jastrzębie Zdrój? W naszej ocenie NIE! Na plus są dodatkowe połączenia w sobotę w ilości 4 kursów i w niedzielę w ilości 2 kursów. Niestety - jeśli zostaną ograniczone połączenia linii 194 na odcinku Szczygłowice - Leszczyny to w tej sytuacji całkowicie stracimy możliwość dojazdu do Rybnika poza tymi 4 lub 2 kursami w dni wolne. Obecnie możemy przesiąść się w Czerwionce Dębieńsku na pociągi Kolei Śląskich do Rybnika. A zatem czy na pewno mieszkańcy Knurowa zyskają? Niestety kolejny raz musimy stwierdzić, że NIE! - informuje stowarzyszenie Kolej na Knurów.
Komentarze