Mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn bez autobusu do Knurowa i Gliwic? (AKTUALIZACJA)

Jak informowaliśmy kilka dni temu, w ramach reorganizacji w Czerwionce-Leszczynach zostaną wprowadzone nowe numery linii autobusowych MZK Jastrzębie (od 301 do 306). Zmienione zostaną także trasy przejazdu.

194 zniknie z Czerwionki-Leszczyn. Dłużej i drożej

Wczoraj niestety potwierdziły się także obawy mieszkańców. Jak informuje gmina, największą zmianą będzie zastąpienie linii 194 i 195 nowymi liniami MZK Jastrzębie, którymi pasażerowie dojadą tylko do centrum przesiadkowego w Szczygłowicach. 

- Zaznaczamy, że nowa linia będzie biegła po dokładnym śladzie linii 194 aż do Centrum Przesiadkowego w Szczygłowicach. Szczegółowe informacje dotyczące tej linii ukażą się na stronie MZK w najbliższym terminie. Podejmuje się starania, aby czas oczekiwania na przesiadki w celu kontynuowania podróży wynosił nie więcej niż 10 minut. Główny nacisk kładzie się na dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb młodzieży uczęszczającej do szkół - podkreśla Hanna Piórecka-Nowak.

To oznacza, że aby dostać się do Knurowa lub do Gliwic, trzeba będzie skorzystać z przesiadki w Szczygłowicach. Dla pasażerów to zarówno wydłużony czas jak i konieczność zakupu drugiego biletu.

Jak potwierdziła nam dzisiaj Kamila Rożnowska z ZTM Katowice, skrócenie linii ZTM nr 194 oraz zawieszenie funkcjonowania linii 195, jest wynikiem decyzji MZK Jastrzębie-Zdrój, które poinformowało ZTM o tym, że ze względu na niemożliwą do zaakceptowania przez gminę Czerwionka-Leszczyny wysokość wyliczonej składki na funkcjonowanie tych linii, chcą zmienić zawarte z nami porozumienie w tej sprawie. Dowiadujemy się, że MZK nie rozpoczęło rozmów w sprawie integracji biletowej.

-  Od stycznia 2022 r. porozumienie miałoby obejmować jedynie linię 69, zapewniającą połączenie komunikacyjne dla mieszkańców Żor.  Dla dotychczasowych pasażerów przemieszczających się pomiędzy Czerwionką-Leszczynami i Knurowem, MZK Jastrzębie zamierza zorganizować swoje linie. Jako Metropolia GZM i Zarząd Transportu Metropolitalnego dostrzegamy wagę tego problemu, dlatego podejmujemy rozmowy z MZK Jastrzębie-Zdrój, aby wypracować kompromisowe rozwiązanie, jednak należy pamiętać, że decyzję o organizacji komunikacji na terenie danej gminy, w tym przypadku Czerwionki-Leszczyny, podejmuje dana gmina. Niestety na tę chwilę decyzja o uruchomieniu nowych linii skutkować będzie tym, że w tych autobusach obowiązywać będą inne bilety (należące do MZK JZ) niż dotychczasowe ZTM. Do tej pory nie rozpoczęto z nami rozmów ws. ewentualnej integracji biletowej, gdyby nowe linie zostały uruchomione, a dotychczasowe – zawieszone. Odnośnie szczegółów związanych z tak podjętą decyzją, proszę o kontakt w tej sprawie z MZK Jastrzębie-Zdrój oraz z gminą Czerwionka-Leszczyny - mówi nam Klaudia Matuszna z Wydziału Prasowego i Komunikacji z Pasażerem.

Jak dodają w ZTM, na trasach linii 194 i 195 Knurów to graniczna gmina po stronie GZM. Kursowanie autobusów, tramwajów i trolejbusów na obszarze Metropolii finansowane jest z tzw. składki zmiennej, która wpłacana jest przez daną gminą. Najprościej mówiąc: każda gmina płaci za linie (również przejeżdżające przez daną gminę), które kursują na jej terenie (wyjątkiem są linie metropolitalne, finansowane z budżetu GZM). Wysokość składki uchwalana jest co roku. 

- Czerwiona-Leszczyny nie należy do Metropolii, niemniej ze względu na istniejące powiązania z obszarem GZM – w tym przypadku – z Knurowem i Gliwicami, zostało zawarte porozumienie o organizacji komunikacji miejskiej właśnie na tych dwóch liniach. Takich porozumień mamy – razem z Czerwionką-Leszczyny 16 i są to porozumienia z gminami, które nie są członkami GZM, ale chcą, aby nasze linie kurowały na ich terenie. Mówiąc najprościej: do tej pory Knurów płacił składkę za wozokilometry, które linie 194 i 195 wykonują na jego terenie, a Czerwionka-Leszczyny – za liczbę kilometrów pokonywanych na terenie tej gminy. Oszacowany koszt tej obsługi w 2022 roku dla trzech linii – 69, 194 i 195 - miałby wynieść ponad 2 mln zł (w 2021 roku wynosił ponad 1,8 mln zł) i ta propozycja jest dla gminy nie do zaakceptowania, stąd MZK poinformował nas, iż chcą zmienić zawarte porozumienie i wypowiedź obsługę linii 194 i 195 na ternie gminy Czerwionka – Leszczyny, czego konsekwencją jest zaprzestanie obsługi linii 195 przez ZTM Katowice oraz skrócenie trasy linii 194 do centrum przesiadkowego Knurów - Szczygłowice - dodają w ZTM.

Jest wniosek radnego 

Opisywaną sytuacją zainteresował się radny Adam Karaszewski, który złożył już wniosek do Przewodniczącego Rady Miejskiej o zwołanie w trybie pilnym wspólnego posiedzenia połączonych komisji, w celu omówienia konsekwencji proponowanych zmian dla mieszkańców Gminy Czerwionki-Leszczyn.

- Po dogłębnym przeanalizowaniu możliwych obecnie dostępnych połączeń linią 194 w stosunku do proponowanych przez MZK połączeń linią 302, mając na względzie interes społeczny i dobro naszych mieszkańców stwierdzam jednoznacznie, że proponowane rozwiązanie jest nie do zaakceptowania i przyniosłoby daleko idące negatywne konsekwencje w różnych sferach życia społecznego - czytamy.

Miejmy nadzieję, że Gmina dojdzie do porozumienia z MZK, ZTM i weźmie tym samym pod uwagę interes mieszkańców.

 

Galeria

Image alt Image alt

Komentarze

  • Autobus 12 listopada 2021 12:00https://www.petycjeonline.com/linia194
  • kaska 12 listopada 2021 10:13Mario, niestety, jakakolwiek decyzja nie padnie, zawsze ktoś będzie pokrzywdzony
  • Mario 11 listopada 2021 00:11No i tu trzeba jeszcze dodać, że nasze dzieci dojeżdżające do szkół do Rybnika z Czuchowa, Nie mają takiej możliwości. Jeden z rodziców "musi codziennie " dowieź dziecko na stację PKP "Czerwionka-Dębieńsko" od 3 do nawet 6 km, w zależności od tego gdzie w "Czuchowie" mieszkają, tylko dlatego, że uczniowie i pracownicy,(którzy też dojeżdżają do Rybnika) są "mniejszością".

Dodaj komentarz