Dominik Gajda / Archiwum.
Dominik Gajda / Archiwum.

Jakie są korzyści dla gminy?

Korzyściami, poza kwestią budowy nowej linii kolejowej, poprawą dostępności do przewozów regionalnych dzięki budowie stacji w nowych lokalizacjach, bardzo dobrej komunikacji z dostępem do szybkiej kolei z połączeniem całego kraju, jest szereg możliwych rozwiązań w zakresie dróg, przejść pieszo-rowerowych, parkingów, infrastruktury odnowieniowej, kanalizacyjnej, sanitarnej, ścieżek rowerowych. Szczegóły będą omawiane dla wariantu inwestorskiego na etapie opracowania Koncepcji Programowo Przestrzennej oraz procedowania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jaka będzie liczba pociągów w ciągu doby między Katowicami a Ostrawą?

W ramach prowadzonego STEŚ Wykonawca planuje i prognozuje jak będzie wyglądał ruch pociągów na projektowanej linii kolejowej jak również zakłada potencjalny rozkład jazdy. W ramach działań Wykonawcy przygotowano przyszły możliwy rozkład jazdy pociągów na projektowanej linii. Wynika z niego iż na najbardziej obciążonym ruchem pociągów odcinku tej linii w ciągu doby będzie ok 36 par pociągów dalekobieżnych oraz ok 32 par pociągów regionalnych.

Który wariant jest preferowany?

Na tym etapie realizacji STEŚ (II Etap) nie można wskazać wariantu preferowanego. Analizy (aspekty Techniczne, Ekonomiczne, Środowiskowe) wykonane przez Wykonawcę STEŚ w ramach III Etapu  wskażą wariant inwestorski.

Czy wzięli Państwo pod uwagę trasę autostradę A4-bis, proponowaną do realizacji przez samorząd województwa śląskiego?

Wykonawca prowadzi równoległe konsultacje ze wszystkimi interesariuszami branżowymi w tym  z GDDKiA. Uwzględniając zaawansowanie prac na różnych inwestycjach infrastrukturalnych w regionie, na bieżąco wprowadza korekty w przyjętych do realizacji wariantach tak aby uwzględnić przyszłe zamierzenia inwestycyjne w regionie.

Jak zamierzacie wycenic szkody dla mieszkańców danych gmin, miejscowosci? Stare budynki? Nowe budynki? Utrata wartosci dla budynkow juz powstałych?

Wycena nieruchomości na cele określenia wysokości odszkodowania za przejęte nieruchomości lub ich części będzie dokonywana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (m.in. art. 9y) oraz przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Na jaką prędkość jest projektowany odcinek Katowice  - Ostrawa?

Według założeń CPK linia kolejowa dużych prędkości Katowice -Granica Państwa – Ostrawa jest projektowana do prędkości 250 km/h.

Co z utratą wartości działek zlokalizowanych w pobliżu planowanych tras?

Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.

Czy na linii Katowice-Ostrawa przewidujecie jakieś przejścia/przejazdy czy tylko bezpieczne wiadukty i kładki?

Linia kolejowa KDP jest projektowana jako linia bezkolizyjna z układem dróg kołowych. Nie są projektowane żadne skrzyżowania w poziomie torów. Wszystkie skrzyżowania jak i przejścia pieszo-rowerowe będą bezkolizyjne.

Czy są przewidzialne odszkodowania dla właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedzwie planowanych tras?

Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.

Jakie jest zapotrzebowanie ludności śląskiej na szybkie połączenie z granicą?

Projekt linii Katowice - Ostrawa odpowiada nie tylo na zapotrzebowanie na szybkie połączenia z granicą, ale również przede wszystkim na potrzebę połączeń miast takich jak: Rybnik, Wodzisław ŚLąski, Żory, Jastrzębie-Zdrój z Katowicami. Prowadząc analizy na etapie II zebrano dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji.

Czy planowane są rekompensaty dla wszystkich Mieszkańców, a także dla gminy za spadek dochodów, żeby mogła zabezpieczyć potrzeby Mieszkańców?

Każdy planowany fragment linii kolejowej jest szczegółowo analizowany pod kątem kolizji z istniejącą zabudową mieszkaniową i przemysłową. Badane są skrzyżowania z infrastrukturą komunalną, sieciami energetycznymi, układem drogowym, położenie względem zabytków itp. W przypadku konieczności przejęcia nieruchomości, na których zlokalizowane są obiekty infrastruktury służące wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, podmiotom tym przysługuje odszkodowanie. Jak zatem widać, wkładamy wiele wysiłku, by proponowane przebiegi w możliwie niewielkim stopniu wpływały negatywnie na funkcjonowanie społeczności. Budowa linii kolejowej będzie przy tym wspierać rozwój regionu.

Czy Koleje Dużych Prędkości będą obsługiwały połączenia lokalne i regionalne?

Linia Kolejowa Katowice - Ostrawa jest planowana dla ruchu pociągów zarówno z prędkościami do 250 km/h ale również dla ruchu lokalnego i regionalnego. Planowana infrastruktura będzie dawała możliwość połącznia tych dwóch typów połączeń.

Proszę PODAĆ NAJWAŻNIEJSZĄ INFORMACJĘ! jak krok po kroku, będzie wyglądało wysiedlenie właściciela budynku z jego WŁASNEGO DOMU? podkreślam krok po kroku, kiedy i ile i na jakiej podstawie wyślą Państwo na konto kwotę odszkodowania i co planują Państwo zrobić z ludźmi co TRAFIĄ NA ULICĘ? bo nie zdążą wybudować nowego domu?!

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że obecnie rozważane są różne warianty przebiegu inwestycji, z których do dalszych prac zostanie wybrany wyłącznie jeden, tzw. wariant inwestorski. W oparciu o wspomniany wariant inwestorski zostaną określone nieruchomości, których przejęcie będzie niezbędne do zrealizowania inwestycji. Spółka będzie dążyć nie tylko do zagwarantowania mieszkańcom możliwie najkorzystniejszych warunków przejęcia nieruchomości ale również jak najwcześniejszego poinformowania ich o planach w tym zakresie – z uwzględnieniem kompleksowego przedstawienia przebiegu całego procesu (wobec mieszkańców, których dotyczy). Niemniej, w sytuacji braku akceptacji propozycji i rozwiązań Spółki zastosowanie mają przepisy: a) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym; b) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego; c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

W jakim pasie od osi linii kolejowej konieczne są wyburzenia?

Zabudowania mogą znajdować się w odległości 10 m od granicy pasa kolejowego. W tym przypadku granicą pasa będzie albo ogrodzenie albo z drugiej strony krawędź drogi, jeżeli to będzie krawędź wewnętrzna, tak stanowią przepisy.

Ile czasu wcześniej otrzymamy informację jeżeli już zostanie zaakceptowana trasa kolei, na możliwość kupna nowego domu?

Aktem określającym nieruchomości lub ich części, które zostaną przejęte na rzecz Skarbu Państwa pod budowę linii kolejowej będzie decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawa zawiadomienia dotyczące toczącego się postępowania (wszczęcie postępowania, zebranie dowodów, wydanie decyzji) będą przesyłane właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości na adres wskazany w katastrze nieruchomości tj. ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostę. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym strony zawiadamia się w formie publicznego obwieszczenia wywieszanego m.in. w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości oraz stronie BIP tego urzędu. Podkreślić należy, że z punktu widzenia opisanego procesu istotną sprawą jest zadbanie o aktualizację danych w ewidencji gruntów i budynków oraz o uregulowanie stanu prawnego nieruchomości.

Kiedy ma zostać podjęta ostateczna, wiążąca decyzja co do wariantu trasy?

Wariant inwestorski będzie znany po zakończeniu analiz, co powinno nastąpić w III kwartale br.

Rozumiem, że po wpłacie odszkodowania do banku kredyt jest spłacony i zakończony.  Co dalej ma zrobić taka osoba, która w tej chwili, przy tych stopach procentowych i przy polskiej walucie nie ma zdolności kredytowej aby zaciągnąc ponownie kredyt na zakup lub budowę domu ?

Spółka będzie dążyć do zagwarantowania mieszkańcom możliwie najkorzystniejszych warunków przejęcia nieruchomości.

Dlaczego w innych miejscach może być połącznie z innymi liniami kolejowym, a w Bełku, Palowicach i Szczejkowicach trzeba przeprowadzać taką demolkę. Dlaczego nie modernizujecie już istniejących linii kolejowych dla tej inwestycji?

Geometria planowanej linii kolejowej umożliwia poruszanie się pociągów z prędkościami do 250 km/h, co gwarantuje odpowiednią konkurencyjność tego środka transportu. Istniejące linie kolejowe mają dużo niższe parametry. Doprowadzenie tych istniejących linii kolejowych do podobnych parametrów wiązało by się również z procesem przeprojektowania tych linii i dużo większych zajętości terenu niż dotychczasowa zajętość terenów pod istniejące linie kolejowe.

Dlaczego stacja jest w lesie?

Proponowana lokalizacji przystanków osobowych, zaproponowana przez Wykonawcę, podlega uzgodnieniom zarówno technicznym i pod kątem przyszłego zapotrzebowania (liczba mieszkańców mogących skorzystać z przyszłego przystanku). Wykonawca wnosi do konsultacji wskazane lokalizacje w celu znalezienia optymalnego miejsca z punktu widzienia Gminy i społeczności lokalnej.

Dlaczego przez sołectwo Palowice jest tak dużo nakładających się wariantów?

W Palowicach są cztery tory dlatego, że jest to odcinek, który łączy dwa połączenia z istniejącymi liniami kolejowymi i chcąc zapewnić połączenia z jedną i drugą linią jest konieczność, aby te odcinki włączenia do linii istniejących miały odpowiednie pochylenia i one muszą się rozciągać na dosyć dużej odległości. Z tego powodu zarówno z jednej i drugiej strony należy te tory wydłużyć. Cztery tory są po to, żeby wszystkie możliwe przebiegi pociągów wjeżdżających i zjeżdżających na istniejące linie kolejowe były możliwe, po to, żeby na tym fragmencie (okazano na mapie) przepustowość linii KDP była zapewniona. Linia KDP będzie zasilana napięciem 2x 25 KV i te rozwiązania pozwalają na osiągniecie bardzo dobrych parametrów zarówno przyspieszania jak i prędkościowych, ale one również powodują, że na połączeniu z liniami istniejącymi, które w Polsce są zasilane prądem stałym 3 KV wymagają specjalnych odcinków torowych, na których ta zmiana nastąpi. Z tego powodu w okolicach Palowic ze względu na połączenie z innymi liniami te dodatkowe tory muszą się znaleźć. Dalej wyjaśnia, że na tym fragmencie jest przewidziana stacja dla pociągów regionalnych. Założono, że pociąg regionalny zatrzyma się przy peronie, aby obsłużyć pasażerów, a inny pociąg na innej relacji, który się nie będzie zatrzymywał przy tej stacji będzie mógł go wyprzedzić. Jest świadomość tego, że w niektórych miejscach lina przebiega w pobliżu zabytków. W planach są spotkania z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, aby zasięgnąć opinii i przeanalizować te miejsca, w których linia zbliża się do obiektów zabytkowych. Planowane jest zwrócenie się do konserwatora zabytków o wskazanie takich miejsc, które będą musiały być w szczególny sposób wzięte pod uwagę, jeżeli chodzi o obszary ochrony archeologicznej.

 

Druga część odpowiedzi: Znamy odpowiedzi na Wasze pytania w sprawie CPK - część 2.

Przypominamy: 30 marca o godz. 17.00 w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach odbędą się konsultacje społeczne dotyczące budowy linii kolejowej na odcinku Katowice - Granica Państwa - Ostrawa.

Komentarze

  • Janek 25 marca 2022 08:13Eeeeeeeeeeeeeh ciekawe co z tego wyjdzie

Dodaj komentarz