Znamy odpowiedzi na Wasze pytania w sprawie CPK - część 2

Jakie stanowisko w sprawie proponowanej lokalizacji przedstawiła dyrekcja parku krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe?

Stanowisko ZPKWŚ było negatywne, z drugiej strony przejście inwestycji liniowych przez tereny parków krajobrazowych nie jest zabronione przez prawo.

Proszę o informacje, gdzie znajdziemy potwierdzenie Państwa kwalifikacji w projektowaniu i doświadczenia, przykłady wykonanych inwestycji?

STEŚ dla linii Katowice - Ostrawa jest wykonywany przez Konsorcjium firm EGIS Poland, Egis Rail, JAF Geotechnika. Wykonawca Egis Rail projektuje w chwili obecnej ok 870 km  Rail Baltica prędkość 249km/h. Studium Wykonalności dla KDP relacji Praga-Drezno, Zaprojektowana i oddana do użytku linia kolejowa KDP Kentira-Tangier ok 200 km linii kolejowej prędkość projektowana 320km/h, Linia KDP Wuhan-Canton Chiny. EGIS POLAND obecnie projektuje przebudowy linii kolejowych dla PKP PLK w Polsce. LK 102 Gdynia Chylonia-Słupsk, Rail Baltica Ełk - Trakiszki, Linia Kolejowa Piekiełko Podłęże.

Pytanie z dzielnicy Kłokocin: czy jest możliwa jeszcze powtórna analiza trasy tak aby przebiegała za autostradą od strony Żor. Oszczędzony by w ten sposób domy w naszej dzielnicy i staw Papierok.

Wykonawca przeanalizuje głosy sprzeciwu wobec proponowanych wariantów i przedstawi wnioski na etapie wykonania analiz.

Jakim prawem firma egis wchodzi na tereny prywatne bez zgody właścicieli w celu pomiarów?

Jednym z zadań Wykonawcy jest wykonanie profilu geotechnicznego gruntów dla planowanych wariantów, Wykonawca realizuje te pomary na podstawie prawa geologicznego, geodezyjnego i umowy z zamawiającym CPK.

Ile domów chcą państwo wyburzyć w Bełku przy opcji wariantu żółtego i pomarańczowego?

Natym etapie nie jest jeszcze możliwe podanie dokładnej liczby wyburzeń, liczba ta będzie znana po zakończeniu bieżącego etapu prac.

Po wywłaszczeniu jaki będzie czas na opuszczenie nieruchomości oraz czy jest możliwość do wydłużenia tego czasu?

Objęcie nieruchomości w faktyczne władanie niezbędne będzie do rozpoczęcia robót budowlanych. Prace te można rozpocząć na postawie decyzji o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z przyjętym harmonogramem wydanie ww. decyzji planowane jest na IV kw. 2025 r. / I kw. 2026 r. Zgodnie z dotychczasową praktyką, możliwe jest korzystanie z nieruchomości przejętej pod budowę linii kolejowej do czasu wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Mówi Pan o korzyściach powiedzmy dla dwóch lub 3 miejscowości w których te przystanki będą. A co z tymi wszystkimi miejscowościami pomiędzy którym CPK przyniesie tylko szkody, wywłaszczenia, zniszczenie środowiska, hałas dla całej wioski? Jakie korzyści mają mieć z tej kolei np. Palowice w których ja widzie tylko szkody i straty. Nikt już tu nie kupi działki bo stracą całkowicie swoją atrakcyjność!!!!! Poza tym puszczacie kolej pod samym kościołem zabytkowym wiec jak się ma mowa o ochronie zabytków???

Korzyściami, poza kwestią budowy nowej linii kolejowej, jej dostępności dla ruchu regionalnego, bardzo dobrej komunikacji z dostępem do szybkiej kolei z połączeniem całego kraju, jest szereg możliwych rozwiązań w zakresie dróg, przejść pieszo-rowerowych, parkingów, infrastruktury odnowieniowej, kanalizacyjnej, sanitarnej, ścieżek rowerowych. Szczegóły będą omawiane dla wariantu inwestorskiego na etapie opracowania Koncepcji Programowo Przestrzennej oraz procedowania Decyzji o Uwarunkowaniach Środowiskowych. Ponadto Gmina nie poniesie strat związanych z budową linii. Każdy planowany fragment linii kolejowej jest szczegółowo analizowany pod kątem kolizji z istniejącą zabudową mieszkaniową i przemysłową. Badane są skrzyżowania z infrastrukturą komunalną, sieciami energetycznymi, układem drogowym, położenie względem zabytków itp. W przypadku konieczności przejęcia nieruchomości, na których zlokalizowane są obiekty infrastruktury służące wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, podmiotom tym przysługuje odszkodowanie. Jak zatem widać, wkładamy wiele wysiłku, by proponowane przebiegi w możliwie niewielkim stopniu wpływały negatywnie na funkcjonowanie społeczności. Budowa linii kolejowej będzie przy tym wspierać rozwój regionu – co szerzej opisano w kolejnym punkcie.

Część mieszkańców Bełku mieszka już w bliskiej odległości od kolei relacji Rybnik - Katowice, teraz gdyby został wybrany jeden z wariantów pomarańczowy lub żółty będziemy mieć z dwóch stron tory . Hałas i drgania jakie wynikają z dotychczasowego sąsiedztwa kolei nasili się jeszcze bardziej i mieszkanie tutaj stanie się niemożliwe lub w bardzo dużym stopniu uciążliwe . Co z tymi mieszkańcami?

Kwestia odszkodowań dla mieszkańców sąsiadujących z eksploatowaną linii kolejową reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.

Co z liniami, które staną się nierentowne po wybudowaniu lini 170? Np. Ostrava-Chałupki-Wodzisław. Czy mieszkańcy korzystający z kolei, która obecnie przebiega przez centra ich miast (Rybnik, Czerwionka, Wodzisław) nie stracą obecnych połączeń dlatego, że obrzeżami ich miasta będzie szła konkurencyjna linia?

Powstanie linii Katwiece - Ostrawa spowoduje uwolnienie potrzebnej przepustowości na okolicznych liniach, co umożliwi kształtowanie lepszego rozkładu jazdy niż ma to miejsce obecnie. Ponadto przewidywany jest znaczny udział ruchu mieszanego realizowanego jednocześnie po istniejących liniach i linii KDP, co spowoduje poprawę jakości i liczby połączeń z takich miast jak Rybnik, Zory czy Wodzisław Śląski. Nowoprojektowana linia nie będzie więc konkurencyjna a komplementarna wobec istniejącej sieci.

Ile przystanków pomiędzy Ostrawą a Katowicami jest planowane dla KDP? Jaki dystans jest potrzebny żeby rozpędzić pociąg do 250km/h? I w jakim procencie na tej trasie taka prędkość będzie uzyskiwana skoro cała linia ma około 80km?

Dla pociągów KDP zakładana jest możliwość zatrzymania na stacji Mszana lub Żory/Rybnik (nazwa rozbocza). Dystans potrzebny na rozpędzenie pociągu do h=250km/h zależy od typu użytkowanego taboru. Cały przebieg głównej trasy jest projektowany dla tej prędkosci, nie dotyczy to łącznic z okolicznymi miastami.

Co z mieszkańcami, którzy budują domy na kredyt - po otrzymaniu "odszkodowania" w pierwszej kolejności zostaną zaspokojone roszczenia banku, czyli spłata kredytu. Biorąc pod uwagę zmianę stóp procentowych itd w większości przypadków mieszkańczy nie będą mieli możliwości ponownego zaciągnięcia kredytu. Co w takiej sytuacji?

Podstawowym pytaniem jest jaka zostanie określona wysokość odszkodowania. Odszkodowanie będzie określone na dzień wydania decyzji lokalizacyjnej, będzie odnosiło się do wartości rynkowej. Zakładamy, że wartość będzie równa lub wyższa wysokości kredytu. Sytuacja każdego kredytobiorcy jest bardzo indywidualna i nie da się odpowiedzieć bez szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Należy założyć, że wszystkie tego typu sytuacje muszą być zaopiekowanie przez Inwestora w zakresie różnych rozwiązań zabezpieczających interes społeczny.

Jakie niby korzyści wynikają dla gminy Czerwionka - Leszczyny i jej mieszkańców?

Korzyściami, poza kwestią budowy nowej linii kolejowej, poprawą dostępności do przewozów regionalnych dzięki budowie stacji w nowych lokalizacjach, bardzo dobrej komunikacji z dostępem do szybkiej kolei z połączeniem całego kraju, jest szereg możliwych rozwiązań w zakresie dróg, przejść pieszo-rowerowych, parkingów, infrastruktury odnowieniowej, kanalizacyjnej, sanitarnej, ścieżek rowerowych. Szczegóły będą omawiane dla wariantu inwestorskiego na etapie opracowania Koncepcji Programowo Przestrzennej oraz procedowania DUŚ. Na kolejnych etapach przegotowania dokumentacji i pozyskiwanych decyzji administracyjnych Inwestor będzie podejmował rozmowy z Przedstawicielami JST i organizacji pozarządowych w celu określenia potrzeb społecznych i wymaganych uwarunkowań realizacji inwestycji w wariancie inwestycyjnym.

O ile się skróci czas przejazdu z Katowic do Ostrawy w porównaniu do obecnej trasy?

Zakładany czas przejazdu wynosi ok 40 minut. Zatem zyska czasowy wynosi ok 50 minut.

 

Pierwsza część odpowiedzi: Znamy odpowiedzi na Wasze pytania w sprawie CPK - część 1.

Komentarze

Dodaj komentarz