Archiwum Piotr Szereda, Przewodniczący Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
Archiwum Piotr Szereda, Przewodniczący Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

Sejm przyjął ustawę o elektromobilności, która określa pomoc samorządom przy zakupie autobusów elektrycznych i wodorowych. Wiemy, że nasze miasto Jastrzębie-Zdrój korzysta z usług komunikacyjnych Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, ale niestety ta instytucja nie jest rozwojowa, generuje więcej strat niż pożytku dla mieszkańców Jastrzębia. Od lat wnioskuję, by nasze miasto usamodzielniło się komunikacyjnie. Stać nas na utworzenie nowoczesnej ekologicznej, przyjaznej mieszkańcom komunikacji. Ale brak w naszym mieście odwagi, wizji oraz decyzji, która spowodowałaby dobre zmiany. Co dwa, trzy lata nie wykorzystujemy okazji, by wystąpić z MZK i stworzyć swoją niezależną komunikację.

Brakuje nam ambicji, by zrealizować prosty cel. Jest nim zostanie w naszym regionie liderem we wdrażaniu zeroemisyjnego transportu publicznego, a co za tym idzie – miastem z czystszym powietrzem i zdrowszymi mieszkańcami. Jak na razie dobrze idzie nam betonowanie placów i wycinanie drzew. Oczywiście, elektromobilność to ambitny projekt, ale moim zdaniem konieczny do realizacji. Czy realny? Oczywiście, że tak. Można przecież skorzystać z rządowego programu Zielony Transport Publiczny. Przy rządowym wsparciu rozwoju miejskiej elektromobilności jest możliwy, w zasięgu ręki i ważny dla rozwoju naszego miasta. Wszyscy wiemy, że mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i podniesieniu jakości życia.

Należy zauważyć, że trend polegający na zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych występuje w wielu gminach i nie obciąża obowiązkami wynikającymi z ustawy o elektromobilności. To efekt dostępności wsparcia ze środków publicznych. Póki co na liście rankingowej programu znalazł się np. Rybnik, który chce rozwijać publiczny transport wodorowy. Jest też Andrychów, Świdnik i Wałbrzych, które zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych.

Budżet programu wyniesie ponad 1,3 mld zł. Rząd szacuje, że ta kwota pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce. Czy nasze miasto skorzysta z szansy budowy własnej nowoczesnej komunikacji?

Komentarze

  • Olek 12 lipca 2022 07:29System politycznego okradania ludzi. Najpierw Balcerowicz i jego grabieże oszczędności z pracy hiperinflacją , później bez względu ma staż pracy to PO i ich wiek emerytalny, teraz Ci tzw. juz PIS sprawiedliwi złodzieje przez kolejne nadmierne rozdawanie tego co nie oni wypracowali także wywołując inflacje. Tak sobie myślę, to sie nigdy nie skończy, nie ma takiej możliwości. Pedalstwo, złodzieje i oszusci.Ten tylko dobrze zyje kto wiekszy oszust lub ma menela nature.
  • Polska to jednak nienormalnosc. 08 lipca 2022 11:1115% Inflacja roczna.Czy zatanawiales sie czytelniku ile to miesiecznych wyplat lub emertur Ci ukradli w jednym tylko roku kalendarzowym. Owszem rozdali emerytom 14stki, kwotowo w zaleznisci od wysok emeryt ale Ci co pracowali po 45 i wiecej lat raczej nic juz zapewne w imie sprawiedliwosci do emerytury nie dostali. Po co wiec pracowac?Ponadto ta samą metodą ukradli ludziom oszczednosci zerowym proc na lokatach a przeciez kiedys wysmiewali sie sami ze dzieki rzadom PO banki na zachod wywozą worki pieniedzy. Miales oszczednosci obywatelu to juz ich prawie nie masz, poszly na dzieci Tuska niezapominajac o zieciu. Polska to jednak naprawdę nienormalnosc.
  • Uznanie 07 lipca 2022 15:38Pani Hetmonowa to jednak trza przyznac wizjonerka.Nie nadarmo pod te hulajnogi elektryczne (ale te bez siodelek,bo to nie hulajnogi,PiS jeszcze nie wie co to jest),no pod nie te tory wyasfaltowala.Tylko co z tym aqaparkiem-w Berlinie czy co?
  • Gielda Pomyslow. 07 lipca 2022 15:21Alez mam pomysł.. Taka dupna sprezyna jak w poteznym zegarze. Kiedys byly takie w rejestratorach automatyki jako napedi naedzaly je nawet 24h.. W zajezdni elektrycznie ją by sie w mechanicznym silniku autobusa nakrecalo a pozniej przez kolejne 8h oddawala by ona swoja energie potencjalną wykonane rzystywaoa by na wykonanie pracy przez napedzanie "sprezynobusa". Jadac z gory mozna by bylo ja wtornie dokrecac uzupeoniajac czesc zuzytej sily. To by bylo rozwiazanie ktorego nawet Ruscy by nie przebili. Tyko co wieczas jak pieszy chcialby wejsc na pasy?...plama.
  • Stare ale jare,z przymruzeniem oka 07 lipca 2022 15:00Drogi Piotrze.Ja bym raczej z tym wodorem nie eksperymentowal.Wiesz on jest zarabiscie wybuchowy.Ale wrócę do starego przedwojennego pomyslu tramwajow. Mozna by bylo takze zabudować Elke Kabinową poludniowego Slaskiego okregu juz nieprzemyslowego pomiedzy naszymi aglomeracjami miejskimi tj..Wodzislaw, My -Jastrzebie, Zory z Rybnikiem .Wchodzilibysmy do wyciagu i po linach jak w Chorzowie . A co tam .. Moze nasi dziadowie mieli racje.Alenajpierw prosze Aqapark ktory przyzekla Hetmanowa.

Dodaj komentarz