Sejm przyjął ustawę o elektromobilności, która określa pomoc samorządom przy zakupie autobusów elektrycznych i wodorowych. Wiemy, że nasze miasto Jastrzębie-Zdrój korzysta z usług komunikacyjnych Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, ale niestety ta instytucja nie jest rozwojowa, generuje więcej strat niż pożytku dla mieszkańców Jastrzębia. Od lat wnioskuję, by nasze miasto usamodzielniło się komunikacyjnie. Stać nas na utworzenie nowoczesnej ekologicznej, przyjaznej mieszkańcom komunikacji. Ale brak w naszym mieście odwagi, wizji oraz decyzji, która spowodowałaby dobre zmiany. Co dwa, trzy lata nie wykorzystujemy okazji, by wystąpić z MZK i stworzyć swoją niezależną komunikację.
Brakuje nam ambicji, by zrealizować prosty cel. Jest nim zostanie w naszym regionie liderem we wdrażaniu zeroemisyjnego transportu publicznego, a co za tym idzie – miastem z czystszym powietrzem i zdrowszymi mieszkańcami. Jak na razie dobrze idzie nam betonowanie placów i wycinanie drzew. Oczywiście, elektromobilność to ambitny projekt, ale moim zdaniem konieczny do realizacji. Czy realny? Oczywiście, że tak. Można przecież skorzystać z rządowego programu Zielony Transport Publiczny. Przy rządowym wsparciu rozwoju miejskiej elektromobilności jest możliwy, w zasięgu ręki i ważny dla rozwoju naszego miasta. Wszyscy wiemy, że mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i podniesieniu jakości życia.
Należy zauważyć, że trend polegający na zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych występuje w wielu gminach i nie obciąża obowiązkami wynikającymi z ustawy o elektromobilności. To efekt dostępności wsparcia ze środków publicznych. Póki co na liście rankingowej programu znalazł się np. Rybnik, który chce rozwijać publiczny transport wodorowy. Jest też Andrychów, Świdnik i Wałbrzych, które zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych.
Budżet programu wyniesie ponad 1,3 mld zł. Rząd szacuje, że ta kwota pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce. Czy nasze miasto skorzysta z szansy budowy własnej nowoczesnej komunikacji?
Komentarze