Dominik Gajda Na protest przyszły całe rodziny
Dominik Gajda Na protest przyszły całe rodziny

Uczestnicy mieli nadzieję, że prezydent Andrzej Duda zawetuje ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego, dotyczącego wariantów przebiegu linii kolejowej 170 z Katowic do Ostrawy. Swoim protestem chcieli pokazać, jak bardzo ta inwestycja zaszkodzi zwykłym ludziom. Budowa Kolei Dużych Prędkości na zurbanizowanym Śląsku, oznacza bowiem wyburzenia wielu domów, często nowych, wzniesionych parę lat temu. Uciążliwości oraz spadku wartości swoich nieruchomości obawiają się również ci, którzy będą musieli żyć w sąsiedztwie linii.      

Na „wiślankę” w Orzeszu wyszli ludzie, uzbrojeni w transparenty. Prócz orzeszan protestowali mieszkańcy Mikołowa, Czerwionki-Leszczyn oraz innych miejscowości. Zbierali podpisy pod listem do Prezydenta RP, by zawetował ustawę wzbudzającą tyle kontrowersji. W trakcie protestu dowiedzieli się, że Andrzej Duda właśnie podpisał ustawę. W tłumie rozległy się okrzyki m.in. „hańba”.  

– Jesteśmy tu w imieniu naszych sąsiadów. Patrzymy na ich zabudowania, które zostaną rozjechane przez kolej, której nikt nie chce, która nikomu nie jest potrzebna. Ci ludzie mają sześcioro dzieci, ta rodzina z pokolenia na pokolenie prowadzi kilkunastohektarowe gospodarstwo. Mają krowy, świnie, produkują żywność. I takich ludzi ta władza chce zniszczyć, w imię czego? Żeby chwalić się, jak bardzo jest wielka, silna? – mówiła pani Gabriela Błotko.

Jarosław Biegański ze społecznego komitetu Stop Budowie CPK przez Palowice, zaznaczył, że ludzie zagrożeni wywłaszczeniami potrzebują wsparcia psychologicznego. Przeżywają bowiem traumy, boją się o swoją przyszłość. Protestujący mówili, że nie zgodzą się na wywłaszczenia. Budowę linii, przecinającej niekiedy miejscowości na pół, nazwali niszczeniem ich małych ojczyzn.

Kolej Dużych Prędkości CPK

To sztandarowa inwestycja rządu.

- W przypadku odcinka Katowice-Ostrawa, teren do planowania linii kolejowych dużych prędkości jest niełatwy, z uwagi na obszary szkód górniczych, zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 – przyznaje wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Naszym celem jest wskazanie wariantu, który będzie jak najmniej kolidował z zabudową mieszkalną i terenami chronionymi. Korzyści z tej linii dla pasażerów i mieszkańców to skrócenie czasów przejazdu i objęcie transportem kolejowym miast, do których dziś pociągi nie dojeżdżają, np. Jastrzębia-Zdroju – dodaje wiceszef resortu. 

Zaproponowano cztery warianty przebiegu linii 170, w czwartym kwartale tego roku CPK ogłosi, który z nich będzie realizowany. Istnieje też możliwość, że żaden z nich, ale o tym zdecydują wyniki konsultacji społecznych. Według harmonogramu, ma być oddana do 2030 roku.  

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

  • Jo PO 21 sierpnia 2022 09:14CPK jest potrzebne a protesty mają podtekst polityczny taka jest prawda .

Dodaj komentarz