Archiwum Beata Kopczyńska, rzeczniczka regionalna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w województwie śląskim
Archiwum Beata Kopczyńska, rzeczniczka regionalna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w województwie śląskim

Prowadzę mały kiosk z gazetami, czasami w pracy pomaga mi moja żona. Ostatnio gdzieś przeczytałem, że od nowego roku powinienem sobie założyć jakieś elektroniczne konto w ZUS, nawet jeśli wszystkie sprawy związane z prowadzeniem działalności załatwia mi księgowa z biura rachunkowego. Wiem, że ona robi elektroniczne przelewy, ale czy ja też muszę się gdzieś zapisywać?

Zapewne przeczytał Pan o nowym obowiązku dla płatników składek dotyczącym posiadania aktywnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Zgodnie z przepisami (ustawa z dnia 24 czerwca 2021 roku o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw), od 1 stycznia 2023 roku każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. Po zmianach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do pięciu pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Płatnicy składek, którzy nie mają profilu na PUE ZUS, muszą go założyć do 30 grudnia 2022 roku. Jeśli tego nie zrobią, ZUS sam założy im taki profil. PUE ZUS to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę.

Profil PUE umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).

Przeprowadziłem się do córki, w zupełnie inne rejony Rybnika. Pod starym adresem mieszka już ktoś inny. Czy jako emeryt muszę o tym fakcie powiadomić ZUS, skoro emeryturę mam wypłacaną na konto w banku, a nie przez listonosza?

Musi Pan zgłosić zmianę adresu do zamieszkania, do korespondencji. Korespondencję, którą wysyłamy do klientów (pracowników, emerytów, rencistów, przedsiębiorców itd.), kierujemy na ostatni wskazany przez nich adres. Jeśli adres jest nieaktualny, z korespondencją może się zapoznać osoba do tego nieuprawniona. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych, związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe. Ponadto zgodnie z przepisem art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

Oznacza to, że jeśli podany do ZUS adres nie jest aktualny, a nasza instytucja wyśle na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie. Skutki jej doręczenia będą obciążały adresata. Dlatego - abyśmy mogli dostarczać korespondencję na właściwy adres – należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego.

Komentarze

Dodaj komentarz