Koleje Śląskie
Koleje Śląskie

Powstania śląskie

Górnośląscy kolejarze uczestniczyli w walkach lat 1919-1921 po obu stronach. Już w pierwszym powstaniu śląskim w świętochłowickich Piaśnikach udokumentowane jest użycie pociągu pancernego przez oddziały niemieckiego Grenzschutzu. Pociągi pancerne pojawiły się w dużej liczbie po stronie polskiej. W trakcie III powstania śląskiego powstańcy dysponowali szesnastoma pociągami pancernymi. W dużej mierze montowanymi w hucie Zawadzkie.

Nowy kraj, nowa kolej!

Górnośląscy kolejarzy uczestniczyli w tworzeniu na Górnym Śląsku Naczelnej Rady Ludowej, stanowiącej przedłużenie funkcjonującego wcześniej Polskiego Komisariatu Plebiscytowego, a następnie w czerwcu 1922 roku przekształciła się w Śląski Urząd Wojewódzki. To właśnie w ramach Naczelnej Rady Ludowej powstał 11. Wydział Kolejowy, którego celem było przygotowanie polskiej administracji kolejowej na terenie Górnego Śląska i połączenie jej z administracją kolejową w reszcie kraju. Pamiętajmy, że do 1922 roku obszar międzywojennego autonomicznego województwa śląskiego był częścią Królestwa Prus, a następnie Cesarstwa Niemiec. W związku z tym najgęstsza siatka połączeń kolejowych oraz rozwiązania infrastrukturalne najściślej łączyły ten obszar z resztą Śląska, która nadal leżała w granicach Republiki Weimarskiej. W tej sytuacji na barkach 11. Wydziału Kolejowego spoczywało zadanie jak najściślejszego połączenia górnośląskich linii kolejowych z dużo rzadszą siatką połączeń ówczesnego województwa kieleckiego i krakowskiego.

Dodatkowo należało przygotować istniejące już linie kolejowe wewnątrz województwa śląskiego tak, aby omijały terytorium niemieckie lub ułatwiały przekraczanie nowo powstałej granicy. W ten sposób powstały między innymi linia kolejowa Tarnowskie Góry – Chorzów Stary, przebiegająca przez Piekary Śląskie – Szarlej, a także nowe linie kolejowe łączące Kalety z położonym poza Górnym Śląskiem Wieruszowem i Zduńską Wolą. W związku z tymi zmianami powstawały również nowe osady kolejowe jak Herby Nowe, stanowiące dziś część miasta Herby, posiadającego do dziś trzy zabytkowe dworce kolejowe, z który dwa do dziś są czynnymi stacjami.

Być kolejarzem!

To ważne, by pamiętać nie tylko jak ważna jest rola kolejarz w naszym codziennym życiu, transporcie, podróży oraz bezpieczeństwie. Już dziś, a zapewne tym bardziej w przyszłości będzie to niezwykle ważny zawód w związku z przemianami ekologicznymi. To również wielka tradycja oraz historia, często nie tylko dotycząca przeszłości industrialnej, ale także walki o naszą suwerenność, wolność i samostanowienie. Być kolejarzem, to nie tylko odpowiedzialność, ale także wielka duma i historia!

Komentarze

Dodaj komentarz