fot. ml
fot. ml

Droga Racibórz – Pszczyna to największe przedsięwzięcie drogowe w naszej części regionu od czasu upadku komunizmu. Dla Rybnika oznacza ona szybką komunikację z autostradą A1 oraz szansę na pozyskanie nowych inwestorów, dla których dobry fundament transportowy to podstawa rozwoju. Budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej ruszyła jeszcze w 2017 r. To 10-kilometrowy odcinek od ulicy Wodzisławskiej w Rybniku aż po Rondo Raciborskie w Żorach. Budowa tego odcinka pochłonęła ponad 475 milionów złotych, z czego 289 milionów złotych zostało sfinansowane ze środków europejskich. Magistrat informuje, że arterią można się poruszać z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

Czas na połączenie z Rydułtowami

Teraz miasto czeka na drugi etap budowy, która stanie się częścią obwodnicy. Projekt przewiduje, że pomiędzy ulicą Wodzisławską (obecnie w tym miejscu kończy się obwodnica) a ulicą Sportową na granicy z Rydułtowami powstanie dwujezdniowa droga. W projekcie ponadto znajdują się cztery obiekty mostowe umożliwiające arterii komunikacyjnej przekraczanie innych tras, bezkolizyjne skrzyżowanie z ulicą Grota Roweckiego oraz skrzyżowanie typu rondo z ulicą Sportową. Pomyślano również o zwierzętach. Zaplanowano pięć przepustów dla braci mniejszych. Sama budowa drogi to nie wszystko. Trzeba zadbać jeszcze o infrastrukturę. Niezbędne będzie wykonanie odwodnienia, oświetlenia na całej długości trasy, a także uzbrojenie terenu. Drogowcy chcą również zredukować negatywny wpływ całej inwestycji na środowisko naturalne. W tym celu na przebiegu drogi mają w niektórych miejscach powstać ekrany dźwiękochłonne.

Rozjechany kosztorys

Pierwotnie w magistracie zakładano, że budowa odcinka pochłonie 200 milionów zł. Dzisiaj wiadomo, że te szacunki są nierealne. 17 – procentowa inflacja, wojna na Ukrainie, wzrost płacy minimalnej sprawiły, że koszty zostały skorygowane o przynajmniej 50 milionów In plus. W tej sytuacji miasto musiało zadbać o montaż finansowy dla powodzenia całej operacji. 100 milionów złotych zostało pozyskane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Kolejne 65 milionów zostało zagwarantowane w ramach ”Polskiego Ładu” programu inwestycji strategicznych. 100 milionów zł ma zostać wyasygnowane przez miasto w ramach wkładu własnego. 24 sierpnia ubiegłego roku miasto podpisało umowę o dofinansowanie tego kluczowego przedsięwzięcia z przedstawicielem Ministerstwa Infrastruktury. Ze strony magistratu swój podpis złożył prezydent Piotr Kuczera, natomiast ministerstwo reprezentował sekretarz stanu Rafał Weber. Prezydent Kuczera zauważył, że: - Z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy. Doprowadzenie Drogi Regionalnej do ul. Sportowej zakończy budowę południowej obwodnicy naszego miasta, pozwalając na szybki przejazd przez Rybnik kierowcom podróżującym na trasie między Żorami, a Raciborzem. Dla Rybnika jest to szansa na nowe „otwarcie się na świat” terenów inwestycyjnych, zlokalizowanych w rejonie ulicy Sportowej.

Wyłonienie wykonawcy tej potężnej inwestycji miało nastąpić 16 stycznia. Z uwagi na to, że firmy zgłosiły liczne zapytania dotyczące projektu, będziemy musieli poczekać na to, kto wybuduje cztery kilometry drogi. 

Racibórz już ruszył

Droga Racibórz – Pszczyna od początku swojej historii miała być etapowana. Jako pierwszy swój odcinek wybudował Rybnik, jednakże również Racibórz nie zamierzał pozostać w tyle. Za projekt drogi wzięto się tam już w 2013 r. Przez lata trwały prace projektowe, uzgodnienia, starania o uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji środowiskowych i wreszcie wydania decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Oprócz tych prac magistrat za prezydentury Mirosława Lenka zadbano również o montaż finansowy. Miasto postarało się o najwyższe możliwe dofinansowanie unijne w wysokości 146 milionów złotych. Resztę środków wziął na siebie samorząd wojewódzki. Łącznie ten odcinek drogi kosztował prawie 300 milionów złotych.   Obwodnica, którą na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach zbudowała firma Strabag za 296,1 mln zł, ma 7,83 km długości w zakresie od Rudnika-Miedoni (skrzyżowanie z DK 45 Racibórz-Opole) wzdłuż wałów kanału Ulga do skrzyżowania z Piaskową-Rybnicką. Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Racibórz Miedonia o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i biegnie dalej równolegle do wałów kanału Ulga, mija po prawej stronie stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919. Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn-Koźle – Chałupki i skręca w prawo, kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW 935 poprzez skrzyżowanie w formie ronda. Drogę dla ruchu otwarto w marcu zeszłego roku.

1

Komentarze

  • Jo 02 marca 2023 18:59I tyle z tego, reszta za jakieś 20 lat może będzie !!!!

Dodaj komentarz