Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne

Wycieraczki są elementem dość intensywnie eksploatowanym, więc należy przyłożyć szczególną uwagę do regularnego kontrolowania ich stanu technicznego. Wymiana wycieraczek jest zalecana co najmniej raz w roku lub wtedy, gdy ulegną mechanicznemu uszkodzeniu. Dowiedz się, z czego zbudowany jest system wycieraczek i co powinien o nich wiedzieć posiadacz auta.

Wycieraczki, a prawne wymogi techniczne

Każdy kierowca, który kiedyś musiał jechać z uszkodzonymi lub nieprawidłowo działającymi wycieraczkami wie, że nie jest to zbyt komfortowe. Nie każdy jednak wie, że ograniczona widoczność przez uszkodzony system wycieraczek może być przyczyną dostania wysokiego mandatu. Jazda w deszczu z niedziałającymi wycieraczkami może poskutkować podejrzeniem patrolu policji, że kierowca nie włączył ich właśnie ze względu na awarię, a nie ze względu na to, że widoczność była wystarczająco dobra. Gdy podczas kontroli okaże się, że wycieraczki są niesprawne lub zbyt zużyte, by prawidłowo działać, można dostać wysoki mandat. Ponadto udając się na przegląd, trzeba mieć na uwadze, że wycieraczki też będą tam kontrolowane. Brak prawidłowego działania to powód do niepodbicia przeglądu technicznego.

Z czego składa się system wycieraczek?

Głównym elementem systemu wycieraczek są pióra. To w głównej mierze od ich jakości i stopnia zużycia zależy to, czy wycieraczki będą efektywnie ściągać wodę, a jednocześnie pracować płynnie i cicho. Pióra wykonywane są ze sztucznych materiałów (gumy), które podczas intensywnego eksploatowania dość szybko się zużywają. Ich zadaniem jest mocne przyleganie do szyby i ściąganie wody z jej powierzchni. To sprawia, że powierzchnia gumy ulega wyrobieniu i już po kilku miesiącach użytkowania można zauważyć pierwsze oznaki zużycia. Samo tarcie to nie wszystko, z czym muszą borykać się pióra wycieraczek. Na tempo zużycia wpływa też fakt, że często pracują w obecności chemii i detergentów (płyn do spryskiwaczy), soli pochodzącej z kałuż na drogach,  a ponadto są wystawiane na pracę w skrajnych temperaturach – bardzo wysokich, gdy panują upały i w czasie mrozu, gdy trzeba oczyszczać szyby z błota.

Kiedy wymieniać pióro wycieraczki?

To wszystko sprawia, że pióra ulegają uszkodzeniu, a wtedy zaczynają zbyt słabo przylegać do szyby. W praktyce oznacza to, że podczas pracy zostawiają zacieki z wody, a czasem nawet duże pola. Jeśli dzieje się to stopniowo, oznacza to, że ramię wycieraczki uległo uszkodzeniu albo pióro wycieraczki nadaje się już do wymiany. Kupując nowe pióro, trzeba je dopasować do posiadanego modelu auta (musi być kompatybilne co do systemu mocowania i wielkości szyby). W sklepach specjalistycznych można znaleźć wycieraczki na podstawie wpisania posiadanego modelu auta, rocznika i wersji. Wtedy ma się pewność, że pióro będzie pasować do całego systemu wycieraczek.

Ilustracja z czesciauto24.pl

Części systemu wycieraczek – ramię, pompka spryskiwacza, mechanizm wycieraczek, dysze i zbiorniczek

Pióro wycieraczek jest głównym elementem systemu wycieraczek osadzonego na ramieniu. To ono jest podłączone do elektrycznego mechanizmu wycieraczek poruszającego całością – ramieniem z zamontowanym piórem. Jeśli praca ramienia jest zaburzona, prawdopodobnie ten element został uszkodzony np. poprzez wygięcie i trzeba go wymienić. Jeśli jednak wycieraczki całkiem nie działają lub nie działa tylko jedno ramię, możliwe, że problemem jest sam mechanizm. Za doprowadzenie płynu do spryskiwaczy odpowiadają zaś dysze, które również często ulegają uszkodzeniu. Tego elementu raczej się nie naprawia, a wymienia na nowy, chyba, że awarii uległy same przewody doprowadzające płyn ze zbiorniczków spryskiwaczy.

Komentarze

Dodaj komentarz