Zwycięzcom gratulacje złożyła prezydentowa Maria Kaczyńska. Zdjęcie: ZS nr 3 w Czerwionce
Zwycięzcom gratulacje złożyła prezydentowa Maria Kaczyńska. Zdjęcie: ZS nr 3 w Czerwionce


W tym roku fundacja nagrodziła szkoły z Belgii, Polski oraz Francji. Z naszego kraju nagrodzono trzy szkoły, jednak to czerwioneckiej placówce przypadło zwycięstwo. Corinne Evens, prezes fundacji, zaprosiła przedstawicieli szkoły do Paryża, gdzie 13 i 14 listopada odbywała się międzynarodowa konferencja „Wizja Europy w przyszłości”. Podczas konferencji Zofia Szachniewicz, dyrektor szkoły, Małgorzata Mazur-Zając, opiekunka projektu, oraz dwójka uczniów Agnieszka Pyszny i Bartek Radwan odebrali nagrodę dla zwycięzców wysokości 8250 euro. W Paryżu sukcesu gratulowała im prezydentowa Maria Kaczyńska.
– Od 2005 roku realizujemy program pod nazwą „Śląsk na skrzyżowaniu trzech wyznań – katolickiego, ewangelicko-augsburskiego i żydowskiego”. Ma on na celu przede wszystkim zapoznanie uczniów z lokalną różnorodnością religijną. Kiedy więc na stronach internetowych znalazła się informacja o konkursie, zgłosiliśmy się – wyjaśnia Małgorzata Mazur-Zając, nauczycielka historii.
– Biorąc pod uwagę lokalną historię, doszliśmy do wniosku, że nauczanie o żydowskich sąsiadach przed drugą wojną światową może być nie tylko pewnym hołdem dla ofiar Holokaustu, ale także ważnym narzędziem wykorzystywanym przy poszukiwaniu tożsamości europejskiej i budowaniu świadomości obywatelskiej. Rozpoczęliśmy złożony projekt międzykulturowy pod hasłem „Ślady Żydów na Górnym Śląsku”, który był realizowany przy współpracy z Fundacją Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego w Polsce – mówi Zofia Szachniewicz, dyrektor szkoły.
W przygotowanie projektu na konkurs wiele pracy włożyli zarówno nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice. To godziny pracy w szkole i w domach: czytanie książek historycznych, grzebanie w archiwach, uczenie się hebrajskiego, poznawanie żydowskich obyczajów. W projekt było zaangażowanych 60 uczniów, którzy pracowali podzieleni na grupy. I tak np. w okresie, kiedy przypadały żydowskie święta, jedna z grup przygotowywała tradycyjne żydowskie dania. Inna organizowała debaty oksfordzkie związane z tematyką żydowską. W szkole utworzona została także grupa tancerzy, a dziewczyny nauczyły się śpiewać po hebrajsku. To właśnie tak różnorodne i perfekcyjne dopracowanie projektu w każdym detalu zdecydowało o pierwszej nagrodzie dla gimnazjalistów z Czerwionki. Zdaniem jurorów taki projekt umożliwia rozliczenie się z własną przeszłością oraz stanowi ważne narzędzie w budowaniu nowej tożsamości i pełnego obywatelstwa. Rezultat pracy uczniów z Czerwionki zobaczyć można w sieci. Utworzona przez nich strona to precyzyjny przewodnik, który oprowadzi przez dzieje Żydów zamieszkujących na Górnym Śląsku. Współpraca szkoły z Fundacją Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego w Polsce skłoniło tę ostatnią do rozpoczęcia programu edukacyjnego „Przywróćmy pamięć”, który będzie realizowany w polskich szkołach.

Komentarze

Dodaj komentarz