Starsi mieszkańcy patrzą na to wszystko z żalem, bo wznosili te domy z ogromnym trudem i poświęceniem.
Przy okazji stracili sporo zdrowia, bo w czasach PRL-u zdobycie worka cementu nie było łatwe. Najwięcej ludzi wybudowało nowe domy w północno-zachodniej części Rownia, bo chcieli zostać w swojej dzielnicy, część w Osinach i Rogoźnej. Najmniej wyprowadziło się do innych miejscowości. Mieszkańców Rownia i Folwarków odwiedzają również pracownicy firmy konsultingowej z Katowic. Dwie ekipy fotografują domy położone na obrzeżu planowanej autostrady. W ten sposób dokumentują obecny stan budynków na wypadek wystąpienia szkód związanych z realizacją inwestycji. Jeśliby okazało się, że zniszczenia pojawiły się w związku z budową trasy, właściciele będą mogli ubiegać się od państwa o odszkodowanie.
Budowa odcinka trzypasmowej autostrady pomiędzy Bełkiem i Świerklanami, który będzie miał 14,1 km długości, będzie kosztowała ponad 285 mln euro. Gros pieniędzy pochodzi z unijnego Funduszu Spójności, resztę wyłoży budżet państwa. Trasę zbuduje konsorcjum firm austriackich Strabag i Heilit Woerner. Prace mają potrwać 21 miesięcy. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, powstaną tu dwa węzły komunikacyjne ze stacjami poboru opłat Rowień i Świerklany. Z uwagi na inwestycję trzeba będzie przebudować istniejące trzy drogi wojewódzkie, tyle samo powiatowych i siedem gminnych, a ponadto wykonać 37 szos wewnętrznych do obsługi przyległego terenu. W ciągu autostrady powstanie osiem mostów i trzy wiadukty, a na pozostałych drogach odpowiednio pięć i dziesięć tego rodzaju obiektów.
Na poboczu trasy staną ekrany akustyczne o łącznej długości 14,2 tys. metrów. Projekt przewiduje budowę czterech przejść pod autostradą dla dużych zwierząt i trzech dla średnich. Z 32 ma korzystać najmniejsza zwierzyna.
Komentarze