Katechizm młodego jankowiczanina


To swoisty „katechizm” młodego jankowiczanina, który czuje się dumny ze swej „małej ojczyzny”.Od siedmiu lat w szkole podstawowej, a od pięciu w gimnazjum tutejsi nauczyciele realizują program autorski wiedzy o regionie w ramach zajęć finansowanych z funduszy gminy Świerklany, a także z godzin do dyspozycji dyrektorów tych szkół. Nauka nie idzie w las. Dzięki inicjatywie rozbudzonej podczas zajęć lekcyjnych i przy pomocy tzw. ścieżki międzyprzedmiotowej edukacji regionalnej powstał m.in. skansen szkolny w gimnazjum, nadano szkole imię bohatera lokalnego podania ludowego, ufundowano tablicę pamiątkową ku czci hrabiego Ferdynanda Leopolda Oppersdorffa – fundatora miejscowego kościoła, przygotowano i opublikowano też kilka cennych wydawnictw o tematyce regionalnej.„W niedzielę na Śląsku podaje się na obiad rosół z makaronem. Makaron odcedzony durszlakiem wypełnił całkowicie jego objętość. Durszlak ma kształt półkuli o średnicy 18 cm. Jaką objętość zajął makaron?” – to jedno z zadań matematycznych pomieszczonych w najnowszej publikacji przygotowanej przez nauczycieli jankowickiego gimnazjum.„Jankowice Rybnickie w pytaniach i zadaniach” to interdyscyplinarny, obejmujący wszystkie przedmioty wykładane w szkole, zbiór zadań adresowany do uczniów starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum, a także do dorosłych mieszkańców regionu. Wiedza o regionie zawarta została w pytaniach, krzyżówkach, rebusach, mapkach, wykresach, tabelkach, rysunkach, zdjęciach. Zadania dotyczą tematycznie Jankowic i regionu, ale jednocześnie pozwalają sprawdzić ogólną wiedzę z wszystkich przedmiotów nauczanych w gimnazjum, na końcu książki pomieszczono bowiem odpowiedzi na poszczególne pytania.„Nie chcemy ograniczać się do rozwiązań spod znaku: »krupnioka i piwa«, »Masztalskiego i Ecika«, »Świętej wojny«, opowiastek o gołębiach, skubaniu pierza, utopkach itp., chociaż nie negujemy ukrytych w nich wartości. Mamy nadzieję, że gimnazjalny zbiór zadań jest udaną próbą realizacji naszych nowatorskich i śmiałych zamierzeń. Poza tym w naszej szkole chcemy mówić i nauczać: o śląskim etosie pracy i tym boleśniejszym koszmarze obecnego bezrobocia, o swoistości Śląska, wielokulturowości i »szmaragdowatości« Śląska (...), o plebejskim charakterze naszej kultury, szczególnej roli śląskich kobiet, o wielkiej roli księży w tym regionie i o naszych śląskich świętych, o tzw. »języku serca«” – takie kredo zamieścili autorzy publikacji we wstępie do niej. Pozostaje tylko życzyć, by te zamiary się w pełni powiodły

Komentarze

Dodaj komentarz