Prototyp tego jedynego w  swoim rodzaju autobusu elektrycznego powstał w Rafako Ebus / https://www.facebook.com/RAFAKOEBUS/
Prototyp tego jedynego w swoim rodzaju autobusu elektrycznego powstał w Rafako Ebus / https://www.facebook.com/RAFAKOEBUS/


Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w rządową Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty dotychczasowych prac Rafako nad stworzeniem nowego modelu pojazdu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

Prototyp jest efektem prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników z Raciborza. Pojazd o długości 8,5 metrów będzie przeznaczony do np. dowozu uczniów do szkół. Autobus elektryczny odpowiada zwłaszcza zapotrzebowaniu samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na krajowym rynku nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.

Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym - mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe.

W ARP dostrzegamy potencjał tego rynku - widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie Rafako Ebus to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w naszą misję – podkreśla Kolczyński.

Celem ARP jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 sztuk wszystkich nowych autobusów, tylko 42 konstrukcje (2,2 proc. wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei w pierwszej połowie polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20 proc. udziału w tym runku. 

Rafako przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności.  Sprzedaż Ebusa-a wynika ze strategii koncentracji Rafako na głównej działalności Spółki.

 

- Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu - powiedział Radosław Domagalski - Łabędzki, wiceprezes Rafako.

- Chcemy być obecni na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach – dopowiada.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz